Selvplukket sphagnum mose

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Selvplukket sphagnum mose

Innlegg Alice » 19 Jul 2015, 00:14

I dag var jeg ute i naturen og plukka en pose med sphagnum mose som jeg skal bruke til noen orkideer (for jeg får ikke kjøpt det noen steder). Først plukka jeg ut det jeg kunne finne av døde blader og kvister og sånnt. Og så for å få bort insekter som lever i mosen hadde jeg den i en bøtte med vann. Lot den stå i kanskje en time men jeg så fortsatt dyr som svømte og "hoppet" rundt på overflaten, og mosen ville ikke synke til bunnen. Dermed klemte jeg den sammen i en plastpose og la den i fryseren. Er dette ok? Mosen blir vel ikke ødelagt av å bli fryst? Jeg tenkte å tørke den før bruk uansett så jeg trenger ikke levende mose.
Problemet blir vel når jeg skal ta den i bruk, at den er en hard isblokk, så jeg må bare tine hele greia når jeg skal bruke den. Hvordan skal jeg få tørket den når den er i en slik tilstand? :?
Er det noen her som bruker sphagnum mose fra naturen, hvordan bruker dere å rense og tørke den?
Alice

Re: Selvplukket sphagnum mose

Innlegg kirsitn » 19 Jul 2015, 08:56

Jeg har bare pleid å plukke bort rusk og skylle den litt før bruk.
kirsitn

Re: Selvplukket sphagnum mosephalaenopsis og phapiopedilyum

Innlegg AnneLise » 19 Jul 2015, 11:26

Jeg gjør på samme måte som Kristin, men jeg legger litt om gangen til tørk på en utgått stekeovnsrist, jeg passer på å snu litt i den til den er tørket. Siden oppbevarer jeg den tørt og tar fram det jeg trenger etterhvert. Spagnum mose legger jeg ofte i bunnen av potten ved ompotting. Den trekker fuktighet opp fra f.eks.Fuktige lecakuler ,slik at røttene trekker ned i potta. Har god erfaring med dette på bl.a.Phalaenopsis og Phapiopedilum som liker et lett fuktig vekstmedium.
AnneLise
Site Admin

Innlegg Alice » 19 Jul 2015, 15:11

Ok, det er kanskje bare jeg som har ekstrem insektsfobi, jeg klarte ikke engang å ta i mosen uten å ha plasthansker på. :lol: Det var ganske mange insekter som krøp rundt i mosen.
Planen min var også å oppbevare det tørt slik at jeg bare kan ta når jeg trenger. Det var nok veldig dumt av meg å slenge hele posen med våt mose i fryseren haha. Kanskje jeg skal prøve å skjære av den med en kniv når jeg trenger mose hmm :roll:
Alice

Innlegg marianne » 21 Jul 2015, 21:58

Kanskje du kan prøve å tine mosen og så legge den til tørk? Når jeg har hentet Spagnum mose fra en myr ser det ut som om det også er forrige års vekst som kommer opp. Den ser ikke skadet ut selv om den har vært frossen på vinteren.
marianne

Innlegg Alice » 07 Aug 2015, 16:57

Ja nå har jeg tint og tørket den. Det tok mange dager før den ble tørr men den ser helt fin ut! :)
Alice

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest