Dele og sette ut cymbidium nå

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Dele og sette ut cymbidium nå

Innlegg Sigrid » 08 Jun 2015, 13:31

Jeg er fersk på orkide'er, men har jo hatt en Cymbidium som har blonstret to vintre nå.
Men, nå trenger den å deles.
Jeg hadde tenkt å dele den nå, og sette den ut, men så oppdager jeg til min store overraskelse at det ser ut til at det kommer en ny blomsterstilk nå!

Bør jeg vente med å dele den, og bør jeg vente med å sette den ut?
Delingen tror jeg at jeg må vente med - men vil blomsterstilken som er på vei nå stagnere hvis jeg setter den ut nå?

Bor på østlandet :)
Sigrid

Re: Dele og sette ut cymbidium nå

Innlegg kirsitn » 08 Jun 2015, 22:38

Hvis du har pleid å ha den ute om sommeren, så kan du sikkert sette den ut nå som det ser ut til å (kaaanskje) bli en varmeperiode. Men hvis det blir veldig kjølig vær, så kan det nok hende at blomstringen vil gå dukken, så det er sikkert lurt å følge litt med på værmeldinga hvis du setter den ut. Deling er det nok best å vente med til den er ferdig å blomstre.
kirsitn

Innlegg AnneLise » 08 Jun 2015, 23:39

Det kan godt være at det er en blomsterstilk, men det kan også være et nytt skudd. De kan se temmelig like ut. Jeg har allerede satt ut mine Cymbidium, bortsett fra de som er mini. De har behov for litt høyere temperaturer. Cymbidium er jo en orkide som opprinnelig vokser i kjølige omgivelser,og jeg har iallfall vært en måned senere i år enn tidligere med å sette dem ut. Det skal bli spennende å høre fra deg igjen!
AnneLise
Site Admin

Innlegg Kjell » 09 Jun 2015, 11:51

Hei.
Jeg delte noen av mine cymbidium i fjor på denne tiden. Det resulterte i god blomstring. Jeg antar at planten fikk beskjed at den nå skulle "dø" og satte i gang blomstringen. Dette var store planter med 12-18 pærer. De fleste cymbidium tåler godt ned til 7-8 gr. uten problem dersom det ikke blir for langvarig kald periode.
Kjell

Innlegg Sigrid » 10 Jun 2015, 07:19

Jeg har prøvd å tolke det som kommer - for jeg hadde også trodd at det heller ville vært et skudd - men det ligner veldig på en knopp.

Men, da skal jeg sette den ut, og avvente deling til jeg ser om det faktisk er en blomst eller ikke.
Jeg har hatt den ute de siste to sommerene, noe som har vært nødvendig for å få den til å blomstre.
Har hatt den noen år, men den blomstret aldri før jeg da oppdaget at den trengte en kjøligere periode.

Tusen takk for innspill :D
Sigrid

Innlegg Sigrid » 17 Jun 2015, 10:24

Det er ikke lenger noe tvil om at det her dreier seg om en ny blomsterstilk.

Jeg tør derfor ikke sette den ut akkurat nå, men hvor lenge kan jeg vente før jeg 'ødelegger' kuldeperioden den trenger for at den skal blomstre igjen på senhøsten/vinter?
Tenkte kanskje å vente til blomsterstilken er i blomst, eller hva tror dere?

Det er merkelig dette her - den har aldri blomstret på våren før. Kan det komme av at den ble utsatt for en liten tørkeperiode tidligere i vår? Var ikke helt meningen det, men det ser også ut til at Dentrobium- orkidéen min kommer med noen blomster på den ene stilken nå (som ble utsatt for samme lille tørkeperiode). Denne fikk jeg ikke i blomst i høst til tross for at den også sto ute hele sommeren ifjor.
Sigrid

Innlegg AnneLise » 17 Jun 2015, 10:59

Vi vet jo at både temperatur, gjødsel og ikke minst lys har betydning for blomstringen. Dersom du gir planten en gjødsel som inneholder mer nitrogen fra januar til juli og en annen type gjødsel med høyere innhold av fosfor sent på sommeren, kan dette fremme knoppdannelse. Jeg har også opplevd " forstyrrelse" i forventet blomstringstidspunkt.
For et par år siden besøkte vi et gartneri i St. Albans, Ivens Orchids. ( London) Her fikk vi råd som: When the buds are developed they can tolerate slightly warmer temperatures of 15-20 grades Celsius.
The warmer the plant are kept, the shorter the flower will last.
Mitt råd til deg: Sett planten inn på en kjølig plass mens den blomstrer og kos deg med den .Blomster på Cymbidium kan blomstre i flere uker.Når den første knoppen står i full blomst og de andre følger etter, kutt stilken og sett den i en vase. Cymbidium egner seg veldig godt som avskårne blomster. Sett deretter orkideen ut igjen, gjødsle som vanlig og la den stå ute til frosten kommer.
Det er "mange veier som fører til Rom", sies det. Prøv!
AnneLise
Site Admin

Innlegg Sigrid » 17 Jun 2015, 13:16

Det hørtes fornuftig ut, AnneLise. Fint å kunne ha blomsterstilken inne også - da får vi jo mer glede av den også. Spennende å se hvor stor den blir :)
Sigrid

Innlegg Anne » 01 Jul 2015, 08:21

Hei Sigrid.
Jeg har også Cymbidiumer som blomstrer nå. Manger arter er krysset, også kaldtvoksende og varmtvoksende. En vet ikke alltid hvilke
da dagens hybrider har svært mange krysninger bak seg. Varmtvoksende arter er mer ustabile med blomstringen enn de kaldtvoksende, og noen ganger overtar den varmtvoksende genen helt. hygg deg med de som blomstrer samme når de er . Ikke forstyrr planten mens den utvikler blomsterstanden, Det liker den absolutt ikke . Resultatet kan bli at knoppene faller av. Kutt den først når alle blomster har foldet seg helt ut ,og helst noen dager etter.
Mvh. Anne
Anne

Innlegg Sigrid » 11 Aug 2015, 08:12

Da er endelig hele blomsterstilken i full blomst og jeg har tenkt å kutte den og sette planten ut slik som AnneLise foreslo.
Men, jeg må også dele den - jeg har aldri delt den før og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det...
Jeg ser for meg at jeg må ta planten ut av potten og dele den forsiktig for hånd. Stemmer det?

Ellers...
- bør jeg bruke den gamle potta på den ene delen og bruke en annen i tilsvarende størrelse på den andre delen, eller bør jeg gjøre det annerledes?
- hva med jord - det finnes vel egen orkidéjord om jeg ikke husker feil - bør jeg bruke det, eller anbefaler dere noe annet?
- hva med gjødsel
- andre råd...?
Sigrid

Innlegg AnneLise » 13 Aug 2015, 09:38

Mine Cymbidium trenger også å deles. Tenkte at jeg skulle ta noen bilder av "prosessen". I mellomtiden, har andre gode råd?
AnneLise
Site Admin

Innlegg Kjell » 17 Aug 2015, 13:27

Hei Sigrid.
Når du må dele planten er den ofte vanskelig å få ut av potten. Jeg deler ikke mine Cymbidium før potten begynner å bli deformert. Cymbidium røttene liker å bo trangt. Jeg vil anbefale at du bruker en forholdsvis liten potte. Ca 2-3 cm i tillegg til røttene er nok. Vanlig orkideblanding er ok å bruke. Cymbidium liker å bli gjødslet godt i vekstperioden. Jeg bruker også litt langtidsgjødsel i tillegg til gjødsel ved hver vanning. Plantene kan være vanskelige å dele. Jeg har noen ganger brukt øks og kniv og kuttet brutalt. Det fungerer også. Røttene er ofte godt innfiltret i hverandre. Lykke til.

Kjell
Kjell

Innlegg Sigrid » 18 Aug 2015, 20:48

Hei Kjell og AnneLise

Vel, for å si det sånn - da jeg tok den ut av pyntepotta (som den har stått i siden vi kjøpte den) - kremt, så viste deg seg at den hadde vokst ut av innerpotta. Utrolig at jeg ikke har sett det før, men det var altså et hav av røtter utenfor innerpotta - så det var ikke akkurat tvil om at det var behov for å skiftes ut...

Men, nå er jobben gjort. Det var ikke enkelt - jeg måtte klippe istykker den gamle potta. Jeg måtte også bruke kniv for å få den delt. Håper det har gått bra... Fjernet også de knollene (eller hva det nå heter) som ikke hadde noe grønt blad lenger.

Så, nå står begge plantene ute - så blir det spennende å se om alle knollene overlever... :?

Tusen takk for råd underveis! :D

Sigrid
Sigrid

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest