Krabber og orkideer

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Krabber og orkideer

Innlegg Pascale » 01 Apr 2015, 12:15

Høres kanskje ut som en merkelig kombinasjon men jeg har forelsket meg i det lille krabat https://www.google.no/search?q=geosesarma&rls=com.microsoft:nb-NO:IE-Address&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=QbobVbfVNY7qaPeAgogE&ved=0CB0QsAQ&biw=1664&bih=739
Kort beskrevet liten, liker å klatre blant planter og spiser ikke dem, lever i fersk men litt hard vann. En paludarium med vann i bunn, en liten landdel og en planteveg bak er derfor perfekt. Vann i bunn skal varmes til 22-25 grader så det bli høy temperature og luftfuktighet. Jeg kjøpte en terrarium 60x60x120(høy) så jeg får virkelig plass til planter. Noen planter som blomster i jungel skulle være fint.
- Jeg skulle helst ha dvergorkideer. Men kan ikke noe om orkide så kan dere anbefalle noen arter/slekter jeg burde satse på.
- Hvordan blir det med hard vann og orkideer. Bør jeg heller passe på spraye orkideer med bløttvann enn å ha automatisk vanning med akvarievannet (som også innolder litt nitratt og fosfater fra fiskeavfall men ikke mye)
- Det er 4 lysrør i toppen, må jeg ha spesielle lysrør?
Pascale

Re: Krabber og orkideer

Innlegg kirsitn » 04 Apr 2015, 08:14

Søt sak! Hvis du vet hvor den kommer fra, burde det være mulig å finne ut hvilke planter som finnes i samme område. Hvorvidt det er mulig å få tak i dem,er en annen sak. En del Paphiopedilum liker hardt vann, men de tåler ikke å ha vann som blir stående i bladrosetten og det kan det jo fort bli med vanning ovenfra. Jeg har ikke hatt noen suksess med orkideer i tett akvarium over tid, men jeg vet om reptilfolk som får det til (større vilje til å investere i automatisk utstyr når det er dyr med i bildet).
kirsitn

Innlegg Pascale » 06 Apr 2015, 18:19

Pascale

Innlegg Olga » 06 Mai 2015, 10:25

Prøv heller her: http://www.neovita.com/orkideer/ Mange med erfaring der inne. Ellers kan du prøve inne på fb siden Orkideer-norsk gruppe .
Olga

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest