Fersking med nybegynnerspørsmål :-)

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Fersking med nybegynnerspørsmål :-)

Innlegg lesta » 29 Okt 2013, 10:24

Hei

Jeg er helt nybegynner med orkideer, men har fått en (foreløpig) oppslukende og akutt interesse for dette. Det var så flott å finne ut at det fantes et forum med stor ekspertise der det ser ut til at en kan få svar på det meste :-) Jeg skal melde meg inn i NOF, slik at jeg får være med på neste import og håper det ikke er altfor lenge til. Skulle ellers gjerne handlet flaskeplanter på Ebay, men har skjønt det slik at det finnes et hav av regler som gjør det vanskelig og unødvendig dyrt å importere selv.

De første spørsmålene jeg har er om det er noen som kan gjenkjenne hva jeg har og om det er noen av dem som må ha spesiell behandling i forhold til det som anbefales generelt for orkideer. Jeg tror jeg har rett artsnavn på dem, men kjenner ikke resten av navnet. 3 av dem har ikke gjennomsiktig potte slik jeg leser er anbefalt. Bør disse pottes om? Jeg setter inn bilder av de 7 orkideene jeg har, så ser jeg om jeg er så heldig å få noen tips :-)

Orkide 1: Mener den sto sammen med de som heter cymbidium i butikken, men det fulgte ingen lapp med i krukka. Står i vindu mot nord, har ikke gjennomsiktig potte, synes bulbene (tror det er rett navn på de "klumpene" nederst som bladene kommer ut av) ser litt rare ut. Litt innskrumpet med loddrette uthevede streker som om de mangler vann til å fylle de ut så de får en jevn rundlig overflate. Kanskje skal det være slik eller kanskje er det noe galt? Blader og blomster ser friske, saftige og mørkegrønne ut. Har en svak god duft.
Bilde

Orkide 2: Står navn Cambria på lappen. Ikke gjennomsiktig potte. Plassert i nordvindu.
Bilde

Orkide 3: Her har jeg hele navnet, Cambria "Nelly Isler". Ikke gjennomsiktig potte. Står også plassert i nordvindu.
Bilde

Orkide 4: Phalaenopsis, plassert i vindu mot sørvest.
Bilde

Orkide 5: Phalaenopsis, plassert i vindu mot sørvest.
Bilde

Orkide 6: Phalaenopsis, plassert i vindu mot sørvest.
Bilde

Orkide 7: Phalaenopsis, men mye mindre blomster enn de andre phalenopsisene. Plassert i nordvindu.
Bilde

Takker på forhånd for eventuelle svar og ser frem til å lese videre på forumet her :-)
lesta

Re: Fersking med nybegynnerspørsmål :-)

Innlegg kirsitn » 29 Okt 2013, 11:47

Har ikke tid til å svare på alt nå, men den første er en Zygopetalum-hybrid.
kirsitn

Innlegg lesta » 29 Okt 2013, 11:50

Ah flott. Takker :-)
lesta

Innlegg Lina » 30 Okt 2013, 12:03

Hei og velkommen til forumet!

Når det gjelder stell av nye planter så pleier jeg å potte om så fort planten er ferdig å blomstre og går inn i vekstsyklusen (du ser nye røtter og nye blader/bulber dukke opp). Dette gjør jeg med planter kjøpt i butikken, jeg opplever at komposten er veldig ofte gammel, nedbrutt og lukter rottent rett og slett. Drar planten ut av potten, fjerner gammel kompost, klipper vekk tørkede (døde) røtter og skyller røttene litt. Så vurderer jeg om planten trenger ny potte eller om den gamle kan brukes på nytt, vasker den godt med såpe og varmt vann og setter planten inn med nytt kompost. Du kan kjøpe orkidekompost som passer bra til de fleste orkidetyper solgt på det norske markedet. Jeg er godt fornøyd med Plantasjen sin, i tillegg så lager jeg eget blanding. Dette holder som oftest i 2 år.
Lina

Innlegg kirsitn » 30 Okt 2013, 22:55

Nr. 2 ligner veldig på Odontocidium 'Hansueli Isler'. Tror denne gjerne vil ha det litt kjølig for å sette knopper (dvs. 18-20 grader) og mer lys enn Phalaenopsis, så jeg ville nok plassert denne + Zygopetalum og den andre Cambria'en i sydvinduet og flytta Phalaenopsisene til nordvinduet.
kirsitn

Innlegg lesta » 30 Okt 2013, 23:07

Takk for svar til begge to. De skal følges opp :-) Plantene skal få bytte vinduskarm og ompottes etter blomstring.

Tok et google bildesøk på Odontocidium 'Hansueli Isler', og den ser meget lik ut både i blader og blomst. Mulig feilmerket fra butikken da, siden det står cambria på lappen?
lesta

Innlegg Lina » 31 Okt 2013, 10:29

Tror kanskje at navnet Hansueli Isler stemmer allikevel, se bilde nr 2 under følgende link:

http://www.top-orchid.nl/orchideeen05_uk.html

Oncidium liker det litt kjøligere enn phalaenopsis har jeg også lagt merke til. Har en oncidium hybrid som er klar for å blomstre neste uke, den fikk en natt temp på 7-10 gr C og 12-13 på dagen (sto ute) i 2 uker mens jeg var på ferie i september. Satt blomsterstengelen i gang kun da.

Stell av dine oncidium ifølge produsenten:

http://www.top-orchid.nl/plantverzorging_uk.html

Det eneste jeg gjør annerledes med mine oncidium hybrider er at jeg gir dem næring v annenhver vanning.
Lina

Innlegg kirsitn » 31 Okt 2013, 11:04

lesta skrev:T Mulig feilmerket fra butikken da, siden det står cambria på lappen?

Merkelapper på orkideer som selges i vanlige blomsterbutikker er i beste fall veiledende og veldig sjelden helt korrekt. Når det er sagt, så er stellet ganske likt for alle de sør-amerikanske hybridene som selges i vanlige butikker (Cambria, Oncidium, Odontocidium), så det er ikke så farlig om alle merkes som Cambria.
kirsitn

Innlegg helpstoo » 25 Mai 2014, 19:03

Helt nydelig hva du har fått til =)

Vær stolt av dette.

Ikke ha for sterke farger på veggene bak de, nå om sommeren. Det gjorde jeg, hadde en svart vegg- som gjorde at noen døde mens jeg var på en helgetur.
Men måtte tapetsere en flott hvit tapet der istedenfor, har fått fint etter det =)

http://tapetsenteret.no/tapetsere
helpstoo

Innlegg Gjerde » 27 Mai 2014, 21:05

Hei og velkommen i Forumet . Jeg syns du har en fin begynner samling og her får du gode råd i fleng . Det sies at man skal ta knekken på en del orkideer før en lykkes, vi prøver og feiler alle.

Hilsen Aud .
Gjerde

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest