Helårs drivhus

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Helårs drivhus

Innlegg Lina » 22 Okt 2013, 12:55

Jeg begynner å planlegge et helårs drivhus til orkideene mine og jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med dette. Jeg har lyst på et drivhus med 16 mm 3 lags polycarbonplater som Gartnerteknikk selger. Noen som har erfaring med oppvarming/lys? Jeg vurderer varmepumpe og LED lys for å spare strøm.

http://www.gartnerteknikk.no/default.aspx?pageId=11
Lina

Re: Helårs drivhus

Innlegg kirsitn » 22 Okt 2013, 14:27

Kan ikke svare på dette med varme direkte, men LED-lys vil neppe gi tilstrekkelig lys på vinteren, og strømmen du sparer på å velge LED-lys vil du antagelig måtte ta igjen med å bruke økt strøm til oppvarming. På vinteren er det dermed neppe så mye å spare på å velge belysning som bruker lite strøm (siden den ekstra strømmen skyldes at lampa avgir varme), men hvis du trenger ekstra lys på vår/sommer, så kan det selvfølgelig ha noe for seg å velge LED eller lysrør for å spare på strømmen når du ikke trenger ekstra oppvarming. Varmepumpe er sikkert ikke dumt, men husk å ta hensyn til at mange orkideer gjerne vil ha en del temperaturforskjell mellom dag og natt for å danne blomsterknopper. (Blant de tingene jeg har problemer med å få til i vinduskarmen...)
kirsitn

Innlegg Lina » 22 Okt 2013, 14:54

Jeg har tenkt å prøve en 60W LED fra dusk tropic i Sverige Dusk Megalumen. De gir vist 7800 lumen.. Har tenkt å prøve innendørs i stua i år.
http://www.dusk.se/belysning.htm

Når de gjelder varmepumpe så er jeg grønn! Jeg har innbilt meg det er mulig å stille inn temp dag/natt program som på varmeovnen min i stua. Hmm.. er må jeg undersøke mer ja..
Lina

Innlegg Kjell » 25 Okt 2013, 23:40

Jeg har selv veksthus med helårsdrift. Veggene er i vanlig 2 lags isolerglass som har k.verdi tilsvarende 16 mm 3 lags kanalplater. I taket har jeg 3 lags 16 mm kanalplater. Huset er på 25 m2 og delt i to avdelinger. Begge avdelingene er oppvarmet med varmepumper. Problemet med varmepumper kan ofte være at flere typer ikke går lenger ned enn til 17grader.
Jeg har løst problemet ved at jeg har installert en varmeregulator som styrer temperaturen, ved periodevis å slå av varmepumpen, slik at jeg får den nattsenking som jeg ønsker. Vedr. lys så har jeg undersøkt led-lys i lange tider. Har et armatur til utprøving for tiden. Er ikke helt fornøyd. Led -lys er etter min mening for dyre i innkjøp. Har i tillegg 400 watts natriumslamper som gir god belysning. Disse kan også kjøpes brukte for ca. 2-300,- kr pr stk. med lampe av varierende kvalitet. Jeg har også montert et lysrele som tenner lysene automatisk om dagen ved behov, samtidig som de er tidsregulerte.
Har du behov for mer info kan du ta kontakt med meg direkte. Du finner min adresse i styret for NOF.

Med hilsen
Kjell
Kjell

Innlegg cattleya » 26 Okt 2013, 11:44

Hei!

jeg har to 400 watts natriumslamper til salgs!
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Innlegg Bjørn » 07 Nov 2013, 09:39

Jeg har et hus som likner på Kjells oppsett. Det er riktig det han sier mht varmepumper, de har generelt ikke nattsenking. Selv har jeg lagt tre lag doble plater, i tillegg til at jeg har innstallert masse lys. Det er tilsammen ca 4000W lamper(HPS og MH) i huset på 27m2. Disse er stort sett tilstrekkelig til å holde grei temperatur om dagen (ca 25°C), det er en selvlaget krets som slår av lysene når temperaturen blir for høy, og med innslagsforsinkelse på noen minutter så lampene ikke blir stående og slå seg av og på. Det er viktig at alle luker blendes av hvis du skal ha et helårsdrivhus, samt at evt alu-profiler ikke kan fungere som kjøleribber. Jeg har regnet meg frem til at ca 50% av varmetapet i et vanlig drivhus forsvinner gjennom alu-profilene, så det er viktig å gjøre noe med dette varmetapet. Slik drivhuset mitt fungerer i dag, så settes varmepumpene på minimums temperatur om vinteren. Dette betyr 17 grader i temperert sone og 17 eller frostvakt (8°C) i kaldsonen. I tillegg har jeg vifteovner som back-up, de brukes sjelden men av og til blir det ned i -25°C her hos oss og da virker ikke varmepumpen mer. Om sommeren fungerer varmepumpene til å kjøle ned huset. Med slik bruk av varmepumper er det oftest nødvendig med en luftfukter som har tilstrekkelig kapasitiet. Selv har jeg to fra Hydrofogger http://www.hydrofogger.com/inc/sdetail/35 disse er robuste og har god kapasitiet. Ikke prøv typer beregnet for beboelsesrom, de holder dårlig og er bortkastede penger (tro meg jeg har prøvd). Mer info kan du finne på hjemmesiden min
(http://www.orkidebjorn.com)
Lykke til!
Bjørn
Bjørn

Innlegg Lina » 07 Nov 2013, 19:06

Må bare si tusen takk for alle gode tips jeg får her på forumet og på nettsiden til Bjørn! Flotte bilder der til inspirasjon for videre arbeid med hobbyen :)
Går nå i tenkeboksen og planlegger drivhuset videre. Se ikke bort ifra at det kommer flere spørsmål etterhvert som problemer dukker opp.

Jeg har nå kjøpt LED lampen fra Dusk i Sverige som jeg har satt opp i vinduet i stuen. Den passer bra bak gardinen, plantene har det nok litt varmere der enn i resten av stuen. Det er litt varmeutvikling, men det er langt fra nok til at gardinen kan ta fyr. Lampen er varm, men jeg kan ta på den uten å brenne meg. Dette er litt viktig for meg med 2 rampete småbarn i huset :roll:
Når det gjelder effekten så skal jeg skrive et lite innlegg her etterhvert som jeg får (eller ikke får..) resultater.
Lina

Innlegg helpstoo » 29 Nov 2013, 17:24

Det spørs veldig, f.eks hvis det ligger snø oppå det, så vil snøen isolere.
Husk bare at snøen har en belastning på konstruksjonen, så det må ikke bli for mye.
helpstoo

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest