Orkide til akvarie/terrarie :)

Om vekstmedium, vann, temperatur og lysforhold hos orkideer.

Orkide til akvarie/terrarie :)

Innlegg Mallasen » 06 Sep 2012, 08:30

hei alle :)

Er rimelig fersk innen orkide verden, og har egentlig sittet litt på gjerde når det gjelder dette.
men har funnet ut at jeg syns det virker veldig gøy og holde på med, samt at jeg vil ikke putte feil planter inn på feil plass :)

har lest en del om orkider rundt omkring og føler jeg finner så mye forskjellig svar, noen sier det, andre mener annet.
vel sånn er det vel egentlig nesten med alt på nett :)

mitt lille spørsmål er følgende, er det orkider som tåler høy fuktighet, samt litt høy temp? som er små, og ikke blir så veldig store?

klarte ikke laste opp bilde, vet ikke helt hvorfor hehe :)
Mallasen

Re: Orkide til akvarie/terrarie :)

Innlegg cattleya » 06 Sep 2012, 08:52

Hei!
Alle orkideer skal ha høy luftfuktighet (minimum 50 % relativ luftfuktighet, helst 70-80 %), men ingen orkdeer tåler å stå i høy fuktighet i form av vann på røttene! I regnskogen kommer det en rotbløyte og så tørker planten med røtter opp igjen og har det ganske tørt frem til neste regnvær.
Det finnes mange små orkideer med blader opp til 20 cm lange som burde passe for deg. Men du skriver ikke noe om i hvilken temperatur du skal ha plantene dine?
Her finner du det meste på nett: http://www.orchidspecies.com/ :D
Vennlig hilsen
Steinar Samsing Myhre.
Brukerens avatar
cattleya
Site Admin

Re: Orkide til akvarie/terrarie :)

Innlegg Mallasen » 06 Sep 2012, 08:57

hei,
jeg skal få ta en titt på linken :)
temp ligger rett rundt 25-26 grader.
da får jeg bare plante orkideene litt i opp fra bunnsubstrat, slik at de ikke blir veldig fuktig konstant, de vil uansett få fuktighet i form av "regn/tåke"

Takk for svar :)
Mallasen

Gå til Orkidekultur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest